logo spółki Eurotel

Wzrost kosztów najmu i spadające marże

Przychody i zyski

1. Przychody wzrosły nieznacznie o 2.6% pomimo zamknięcia galerii w połowie marca. Jednak na poziomie zysku wynik jest dużo gorszy r/r. Patrząc na zysk brutto wyniki są porównywalne do Q1/19, ale zysk netto spadł o 73% z 3.3 mln zł do 0.9 mln zł.

Koszty

2. Największy wpływ na pogorszenie wyników miały koszty finansowe, które wyniosły 2.14 mln zł (0.3 mln zł w poprzednim roku). Zawiera się w tym wzrost kosztów najmu o 1.78 mln zł, który wynika z umocnienia euro (większość galerii pobiera czynsz w euro). Nie sądziłem, że spółka jest aż tak narażona na ryzyko kursowe. Umowy najmu w euro stanowią tylko 1/3 wszystkich umów i dotyczą tylko salonów własnych, więc 1/4 całości sieci sprzedaży.
Średni kurs euro w Q1/20 był o 10 groszy wyższy niż w Q1/19. W Q2 wygląda to jeszcze gorzej i na tę chwilę średni kurs euro jest około 17 groszy wyżej niż w zeszłym roku. Zakładam więc, że w drugim kwartale Eurotel wykaże około 3 mln zł kosztów finansowych z powodu wzrostu kosztów najmu, chyba że czynsze zostały rzeczywiście obniżone/zawieszone, co zakładał poprzedni wpis.

Jednak nawet nie uwzględniając kosztów finansowych, niepokojący jest wzrost kosztów sprzedaży (11% r/r), które obejmują koszty obsługi punktów sprzedaży i transport towaru oraz wzrost kosztów zarządu (34% r/r). Przez to nawet pomijając koszty finansowe, EBIT jest już gorszy o 30% r/r.

Przepływy i gotówka

3. Gorsze przepływy operacyjne (-2.9 mln zł) i znaczny wzrost zapasów (o 5 mln zł). Przepływy pieniężne na koniec kwartału wyniosły -9.4 mln zł, w tym 3.5 mln zł to pożyczka udzielona Soon Energy. Sprawiło to, że z 43 mln zł gotówki zostało niecałe 34 mln zł. Atut z ostatniego wpisu o gotówce stanowiącej 60% kapitalizacji jest już nieaktualny. Obecnie tylko 44% kapitalizacji stanowi gotówka, a jeśli tempo 'palenia’ gotówki się utrzyma, to spółka do końca roku zostanie bez środków. Dodatkowo, spółka nadal posiada zobowiązania, które trzeba będzie spłacić w kolejnych kwartałach. Cytując z raportu: ’Oznacza to, że w nadchodzącym czasie pojawi się potrzeba zapewnienia środków do uregulowania zaległych płatności.’

Segmenty działalności

4. W segmencie T-mobile przychody wzrosły o 5% i nastąpił niewielki spadek marży i zysku. Dobrze radził sobie Play, bo przy 5% wzroście przychodów udało się zwiększyć zysk prawie o 16%. Niestety przychody tych segmentów najbardziej ucierpią w drugim kwartale na skutek zamknięcia galerii i salonów sprzedaży.
5. Najgorzej radził sobie segment iDream, który w ostatnich kwartałach odpowiadał za znaczną poprawę zysków – sprzedaż spadła o 7%, a zysk brutto aż o 22%. Jest to bardzo zła wiadomość, zwłaszcza przy zakładanej przeze mnie dobrej sprzedaży poprzez kanały online i wzmożonym popycie ze względu na home office. Spółka informuje też o przesunięciu premier sprzętu Apple, które zwykle odbywały się w trzecim kwartale, co dodatkowo pogorszy wyniki segmentu iDream w kolejnych kwartałach.
6. ’Pojawiły się również przychody z rozwijanej sieci sprzedaży MiMarkt oferującej
produkty Xiaomi. Niestety znaczącą część środków, mimo 30% wzrostu zysku na sprzedaży,
przeznaczono na pokrycie wzrostu kosztów finansowych wynikających z osłabienia złotego.’

Segmenty działalności eurotel

Soon Energy

7. Również spółka zależna Soon Energy pokazała gorsze wyniki. Pomimo wzrostu przychodów o 560%, spółce nie udało się osiągnąć zysku.
Strata w raportowanym okresie jest jednak stosunkowo niska i zbliża się do progu rentowności, co daje przesłanki do zakładania, że spółka ta wypracuje w dalszej części roku poprawione wyniki działalności w stosunku do ubiegłych lat.’
Niestety jest to kolejny kwartał, w którym spółka radzi sobie gorzej niż zakładałem.

wyniki soon energy

Rentowność i marże

8. ROE za sam pierwszy kwartał spadło z 20% do 1.4%. Pogorszyły się wszystkie marże, a na skutek różnic kursowych najbardziej ucierpiała marża zysku netto – spadła z 3.37% do 0.92%

 

Podsumowanie

Eurotel Excel Q1/20

Podsumowując, wyniki oceniam negatywnie. W pierwszym kwartale lockdown objął tylko 2 tygodnie marca, gdzie w obecnym kwartale galerie zamknięte były przez prawie 1.5 miesiąca. Dodatkowo po otwarciu galerii ruch jest dużo mniejszy, a nastroje konsumentów dużo gorsze, o czym spółka informuje w raporcie.
’W drugim kwartale 2020 roku miało miejsce pogłębienie negatywnych skutków epidemii, która rozpoczęła
się pod koniec I kwartału. Zwiększenie restrykcji i ograniczeń, w dużym stopniu wpłynęło na prowadzoną
działalność. Jednocześnie wiele kosztów zwłaszcza o charakterze stałym (płace, czynsze, media itd.)
trzeba było pokrywać z posiadanych zasobów finansowych przy braku normalnej wielkości przychodów
ze sprzedaży, którymi były zwykle pokrywane.

Zagrożenia jakie widzę to spadek popytu, przesunięcie premiery nowych modeli Apple, przeniesienie sprzedaży operatorów telefonii z galerii do sieci i sprzedaż np. przez dedykowane aplikacje, czy w końcu druga fala epidemii i kolejne lockdown’y. W najbliższych dniach planuję sprzedaż wszystkich posiadanych akcji, a ewentualne kupno rozważę dopiero po analizie wyników za drugi kwartał, czyli po 10 września.

Podobne artykuły

2 Komentarze

  • Marcin , 22/06/2020 @ 10:50

    Dzieki za wpis, obserwuję galerie we Wrocławiu i widzę, że ruch się mocno rozkręcił, ludzi jest nieco mniej, ale częściej przychodzą ci, którzy rzeczywiście chcą coś kupić, a nie spędzić czas. Foot floor już w pierwszym tygodniu po otwarciu w jednej z wrocławskich galerii był prawie 60% tego, co w tym samym tygodniu roku 2019. Piszesz, że galerie były zamknięte tylko przez 2 tyg 1kw, ale już w lutym przychodziło mniej ludzi (też ccc o tym informowało) – wtedy była atmosfera strachu, teraz jak patrzę na ludzi, to mam wrażenie, że mają gdzieś tego wirusa – akurat ja się tego trochę boję w kontekście zakupów akcji.
    W każdym razie przy spadkach sprzedałem wszystko za 27, potem odkupiłem po 19, sprzedałem po 23 na fali nagłego wzrostu do powyżej 500 zarażonych, bojąc się, że może znowu coś pozamykają, teraz znowu zaczynam zbierać w okolicach 20, bo uznaję, że oczywiście nie jest ze spółką rewelacyjnie, ale w mojej opinii jest to w cenie.

    • Dywirentier , 22/06/2020 @ 11:11

      Racja, już w lutym było mniej ludzi, a teraz też widzę po galeriach w Łodzi, że ludzi przychodzi coraz więcej.
      Gratuluję wyczucia ze sprzedażą, ja niestety nie doceniłem wpływu pandemii i zostałem z akcjami, żeby ostatecznie sprzedać w okolicach ceny kupna, nie licząc dywidend.
      Najbardziej obawiam się o iDream, zakładałem wzrost sprzedaży w tym segmencie, a wynik był dużo gorszy, nawet przy stosunkowo krótkim lockdownie. Myślę, że wyniki za drugi kwartał też będą słabe i nie ma jeszcze tego w cenach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *